Dat verzin je niet

Gisteren was ik met Luca op pad naar Swalmen. Het graf moest opgehoogd worden en we hadden nog een taartje te genieten omdat oma vorige week de mooie leeftijd van 82 jaar had bereikt. Als we even later bij het graf vandaan lopen hoor ik mijn moeder tegen Toos vertellen dat ze de ‘uitnodiging’ voor de herhaalprik heeft ontvangen. Ik kijk over mijn schouder achterom naar Toos die een blik geeft van: ‘Aan mijn lijf niet nog een keer die polonaise.’

Het graf ligt er weer netjes bij. De steen is opgehoogd. Veertig kilo grind erom heen en verse potgrond bij het zand. Mijn moeder is helemaal blij. “Een zorg minder” roept ze. ’s Avonds eten we met z’n vieren chinees. Daarna rijden Luca en ik weer terug naar Arnhem. Het is fijn samen, zo onderweg met Luca. Hij praat voluit. Gesprekken over geloof, relaties, de ziel en het doel. Een beetje aandacht, voor jezelf. Een beetje aandacht voor elkaar. Lachen en aan het lachen brengen. Maar niet alleen dat.

Belonen

Vanochtend lees ik dat vrolijke gebakjes worden uitgedeeld bij prikkie no. 4 in een versorgungstehuis. Wat een geweldig idee. Het lijkt een beetje op ‘hamburger voor een prikkie’ bij de Mc. of de DJ die tijdens de nacht van de vaccinatie in Utrecht de boel mag opleuken. Ik had het zelf kunnen verzinnen.

Ik zoek dat hilarische momentje er even bij. Vanaf 1:02 is mevrouw jarig. Een lachwekkend momentje op z’n – bijna – Limburgs: “Ik proefde op een gegeven moment mijn taart niet meer!” Als ik de hele uitzending kijkt dan voel ik medelijden en verdriet. Het is echt erg voor die mensen. Kansloos, gemaakt in dit rubberen tegel paradijs.

Andere interessante promotionele acties uit de hoed van leeghoofden en ondernemers die een graantje wilden meeprikken:

  1. Lapdance cadeau bij een prikkie (doelgroep: mannen vanaf 40 jaar);
  2. Hamburger na een prikkie, wat een geweldige grap (doelgroep: gezinnen);
  3. Dansen bij Jansen (doelgroep: jongeren);
  4. Priknacht met DJ in Utrecht (doelgroep: jongeren);
  5. Prijzengeld verloten (doelgroep: alle nederlanders).

Dat verzin je niet

Dit lijstje is helemaal niets vergeleken bij wat er werkelijk is gedaan om mensen aan de prik te krijgen. In Nederland scoorden we hoog; de prikjes zijn gratis en daar houden wij wel van. Leidend motief ‘angst’ in de gehele propaganda werkt uitstekend op de Nederlandse volksaard. Hugo – Dansen met Jansen – De Jonge heeft er iets meer dan 80 miljoen ingekocht. Frau Von der Leyen in naam van Europa enkele miljarden via een paar persoonlijke – helaas zoekgeraakte – Sms’jes aan de CEO van Pfizer; een goede bekende van haar. Ik kan me de glimlach van haar man (zonder eigen belang)* goed voorstellen. En ze komt er mee weg, net als Rutte. Beiden nog vast in het stoeltje. Dat verzin ik niet.

* De Duitse patentjes zijn natuurlijk waardeloos :)

Ik kan en zal mijn moeder niet behoeden voor deze nonsense. Ik heb haar geïnformeerd en met haar huisarts gebeld die de prikjes nog een keer zou zetten. Ze weet hoe ik erover denk maar heeft meer geloof in Die Regierung en de specialisten (zonder eigen belang)**. Het is, triest. Ik zal het moeten accepteren.

** Ab Osterhaus viert eerste besmetting en de bestelling van 34 miljoen doses.

NS
Ik vraag me zojuist af of er ouders zijn die hun zoon of dochter na het prikje een kusje d’r op hebben gegeven. Ik zou er een tattoo omheen laten zetten met een aanwijzer voor prikje twee, drie en verder. Let op: niet alle inkt is even veilig. In veel goedkope inkt zitten de zwaarste metalen.

NNS
Geweldige video van RTL over het belonen van prikken. Met de kennis van vandaag, tenenkrommende woorden van de presentator. Ik zal het niet vergeten. Er is een tijd Voor Corona en een tijd Na Corona. Jaargang 2.